Postoje takozvane „porodične“ rečenice – to su one koje se ponavljaju celog života, pamte za generacije koje dolaze, prepričavaju na porodičnim skupovima i ostavljaju u amanet.“Ima Milka veš mašinu, a ne zna šta je centrifuga“ je upravo jedna od tih, a njen autor je moja majka.

Davnih dana desila se mini revolucija na polju lične higijene, kojom su u masovnu upotrebu ušle veš mašine. Žene, ali i tada malobrojni emancipovani muškarci, radovali su se ovoj napravi jer više nisu morali da svoje kade u komfornim stanovima koriste kao potok za pranje veša, a svoju snagu nisu morali da rasipaju na razne metode ceđenja opranog veša, kako bi skratili vreme rezervisano za sušenje.

Jedna od tih čudesnih naprava pronašla je mesto i u našem domu. Ja tada nisam bio ni rođen, ali znam da je ključna funkcionalnost tadašnjih veš mašina bila upravo centrifuga, zadužena za odumiranje tradicionalne discipline rvanja sa teškim vešom koji je mokar i poddiscipline brisanja terase (preteča današnjeg Curling-a) na kojoj se veš cedi.
Budući da su moji roditelji bili zadovoljni svojim primerkom robotizovanog potoka marke Rade Končar i naše prve komšije su kupile baš svog „Radeta“. Tada ljudi nisu imali preterano muke da izaberu model po svojoj meri, jer ih nije ni bilo puno kao danas.

I kako bi to rekao naš glumački bard Petar Božović: “Tu stvar počinje da se lomi…“.

Ispijajući jednu vikend kafu sa komšijama, moja majka je zapazila da komšinica Milka i dalje drži kadice i lavore ispod prostrtog veša kako bi smanjila broj poteza mopom kada bude skupljala vodu od neisceđenog veša i neprestano nabraja šta je sve mogla da kupi za novac koji je potrošila za to „čudo tehnike“.

pic1

 

Šta je to što Milka nije znala, iako je kupila veš mašinu?

Komšinica Milka nije znala za centrifugu! Niti da postoji, a kamoli čemu služi. A opet, posle te kafe život joj je postao lakši, veš mašina milija, a ni za jednim uloženim dinarom više ni najmanje nije žalila.
Tako je nastala rečenica koja se već tradicionalno u nas Filipovića koristi kada neko ima komad tehnike, a ne koristi sve ili bar većinu njegovih kapaciteta.

pic2

I kakve to veze ima sa softverom?

Hardver danas više ne važi za skupu stavku i ne predstavlja ozbiljnu investiciju kao nekada, a uglavnom svi znaju čemu služi. Sa druge strane, softver uglavnom svi doživljavaju kao preskup, a takvom sudu mogu prethoditi dva razloga:

1. Na spisku za nabavku se nalazi „ozbiljniji“ softver od onog koji je neophodan;
2. Svi kapaciteti dobro odabranog softvera u koji je već investirano se ne koriste optimalno.

Šta činiti u prvom slučaju – koliko tačno bi trebalo da košta softver?

Ovde na scenu stupa Software Asset Management (SAM), koji funkcioniše po principu: Ja NE ZNAM sve o ispravnom licenciranju, cenama licenci i njihovom optimalnom broju, ali zato ZNAM KO ZNA.
SAM predstavlja poslovnu praksu koja podrazumeva upravljanje i optimizaciju kupovine, raspodele, održavanja, korišćenja i raspolaganja softverom u okviru organizacije.
U praksi kompanija pravi planove nabavke, gde ljudi odgovorni za istu, konsultuju stručnjake koji poznaju licenciranje da sa njima zajedno optimizuju vrstu i broj licenci ili se, sa druge strane, podvlači crta i svodi stanje već postojećih licenci, što kao rezultat treba da donese kvalitetnu dokumentaciju o tome koje su sve licence u opticaju, ko ih koristi, na kojim uređajima i u kom scenariju.

Šta činiti u drugom slučaju – da li moj softver “radi punim kapacitetom” ?

U drugom slučaju, dobavljač softvera bi trebalo da na sebe preuzme brigu o tome da njegov klijent, nakon nabavke, softver iskoristi u potpunosti i tako maksimalno optimizuje investiciju kroz bolje, lakše i produktivnije poslovanje. Na tome se bazira partnerski odnos u kome su svi zadovoljni. Kompanija zato što je donela dobru odluku, korisnici softvera zato što svoj posao obavljaju brže, efikasnije i uz minimalan broj grešaka, a dobavljač zato što ima zadovoljnog klijenta.

Šta o ovome kaže praksa?

Osim moje majke, kao inspiracija za ovaj tekst mi je poslužila saradnja između firme Publik d.o.o. iz Valjeva i nas. Naime, Publik je jako uspešna firma koja posluje pod sloganom „One Stop Promo Solution“, pa kao što joj ime i govori, snabdeva tržište svim promotivnim materijalom koji možete zamisliti.

radionica1

Kao firma u potpuno privatnom vlasništvu, odgovorno brinu o svojim investicijama pa je vlasnik doneo odluku da posle nabavke najnovijih Microsoft Office paketa dodatno investira u znanje svojih kolega kroz Outlook radionicu. U okviru radionice Lična produktivnost – Microsoft Outlook,  zaposlenima ove kompanije su prikazane sve skrivene i napredne funkcionalnosti Outlook alata, čime je Publik unapredio svoje veštine i produktivnost čitavog kolektiva. Na slikama u nastavku se može videti opuštena atmosfera radionice i proces prenošenja znanja praćen osmehom čitave grupe.

radionica2

Zašto Outlook?

Outlook je izabran kao aplikacija sa kojom
većina nas počinje dan i koju poslednju ugasi na kraju radnog dana. Osim toga, konkretni razlozi su:

Outlook u službi svakodnevne komunikacije

Kompanija Publik je upoznata sa činjenicom da Microsoft Outlook email klijent danas ima 25% udela na tržištu. Sa takvom zastupljenošću, dobro poznavanje Outlook funkcionalnosti predstavlja vrlo upotrebljivo znanje za povećanje lične produktivnosti u profesionalnom smislu.

Get Things Done kao način da se uštedi vreme kroz taskove i calendar
Na radionici su prikazane proverene metodologije  koje mogu uštedeti i do 60 minuta dnevno! To je preko 25 radnih dana godišnje.

Zajednički rad i delegiranje

Timski rad u današnjim je uslovima imperativ. Skladan, uigran i kompaktan tim odnosi pobedu na tržišnoj utakmici, a Microsoft Outlook dovoljan je za uspešnu i aktivnu kolaboraciju sa saradnicima.

Integracija sa drugim rešenjima

Ogromna komparativna prednost Outlook-a u odnosu na druge slične alate predstavlja mogućnost povezivanja na sve izvore podataka u firmi.

Pristup sa mobilnih uređaja

Microsoft je jedina kompanija na tržištu koja u korporativnom okruženju može da ponudi u potpunosti objedinjeno rešenje. Softver, servise i operativne sisteme za sve platforme i uređaje.

Povrat investicije

Uštedom vremena, povećanje produktivnosti je izvesna posledica!

Da li je samo Milka kriva?

Na kraju, šta vi mislite, da li je baš samo Milka kriva? Činjenica je da nije pročitala korisničko uputstvo. Ja ću uvek biti na strani onih koji misle da krivicu deli sa ljudima iz prodavnice koja joj je mašinu prodala. Njihova investicija u 30 minuta dodatne priče Milki bi skratilo put od kupovine mašine do zadovoljstva i uštede vremena koje je trošila još uvek ne znajući za Curling.

Ako se vaša percepcija odabira dobavljača bar i najmanje promenila, onda ću i ja sa nestrpljenjem sačekati veš mašinu koja će umeti i da prostire veš i napisati novi tekst na ovu istu temu!