Photoshop uvek donosi puno zanimljivih i korisnih novih opcija. Tako je bilo i sa verzijom 2020. Poslednjih godina Adobe je uobičajio da novu generaciju alata predstavlja na Adobe MAX konferenciji, koja obično „pada” u jesen.

Prošle godine, 4. novembra, da budemo precizni, Adobe je predstavio CC2020 generaciju alata. U ovom tekstu ćemo se baviti nadogradnjama koje je Photoshop dobio tog 4. novembra, nadogradnjama iz februara i juna 2020.

Uvek nešto novo sa selekcijama

Selekcije su jedno od najstarijih „oružja” u Photoshopu, ali se konstantno unapređuju. Razvoj veštačke inteligencije se prilično odrazio na selekcije u poslednjim nadogradnjama Photoshopa.

Ovog puta, dobili smo novu alatku za selektovanje – Object selection tool. Ova alatka uz pomoć Adobe Sensei tehnologije, koju smo imali prilike da vidimo u okviru Select Subject opcije, omogućava prepoznavanje određenog oblika u prostoru koji obeležimo ovom alatkom. Nude se dve vrste oblika selektovanja – pravougaoni i laso.

S obzirom na to da veštačka inteligencija koja stoji iza svega ovoga radi prilično dobro, rezultati koji se dobijaju ovom alatkom su odlični. Treba biti svestan činjenice da ceo ovaj sistem (Select Subject i  Object Selection Tool) služi da se brže i lakše obeleži određeni oblik, ali da to ne znači i da će selekcija biti savršena. Ono što će ovaj sistem uraditi je da će nam prilično brzo i bez našeg truda uraditi 80% željene selekcije, a da ostatak treba doterati nekim manuelnim pristupom. Svakako da je tu Select & Mask biti od velike pomoći u tom delu doterivanja selekcije.

Automatska selekcija prilično uspešno razaznaje detalje, čak i kada je kosa u pitanju.

Dodatak na ovu priču je došao u junskom unapređenju, kada je kvalitet „mašinske“ selekcije izuzetno unapređen, pa sada prilično dobro razaznaje „čupave“ ivice kao što su kosa, krzno i slično.

Postoje situacije kada treba za kratko vreme izdvojiti oblike na velikom broju fotografija (npr. fotografije proizvoda za web kataloge), gde će ova tehnologija biti izuzetno primenjiva, jer će „mašina“ preuzeti najveći deo posla, a rezultat ne mora da bude savršen. Često su takve fotografije snimljene na jednobojnoj kontrastnoj podlozi, pa će Adobe Sensei vrlo uspešno izdvajati te oblike iz pozadine.

Za situacije kada treba odvojiti oblik od pozadine, Photoshop CC2020 je u svom prvom izdanju doneo opciju koja se nalazi na još poboljšanom Properties panelu, pod imenom Remove Background. To je bukvalno dugme, klikom na koje se pokreće mehanizam koji prepoznaje oblik, selektuje ga i pravi masku sloja. Iako ovo nije Photoshop akcija, radi kao da jeste, jer se automatski pokreće Select Subject i onda se od napravljene selekcije pravi novi sloj sa maskom. Samo po sebi ovo ne donosi nikakvu tehnološku novinu, ali svakako ubrzava proces.

Pogledajte kratki video prikaz kako rade nove opcije za selektovanje u Photoshopu CC 2020. Da biste čuli objašnjenje za svaki korak, neophodno je da uključite zvuk.

I (skoro) uvek nešto novo sa slojevima

Radni proces i Photoshopu je ceo usmeren na panel Layers, što je i dobro i loše. Dobro je što gledamo samo na jedno mesto, a loše, što sa vremenom taj panel biva pretrpan, pa novi korisnici bivaju zbunjeni. Ko je godinama u ovom alatu, njemu su dodavanja postepena, a time i snalaženje jednostavnije.

Kada se radi sa puno slojeva, često nije lako pronaći gde su ivice određenog sloja, što može da proizvede greške i konfuziju. U novembarskom izdanju dobili smo opciju zumiranja izabranog sloja, što je baš korisna opcija. Opcija radi tako što se uz pritisknut taser Alt klikne na željeni sloj u panelu Layers. Ovo radi jednako dobro na grupama slojeva, kao i na linkovanim. Neće raditi na više izabranih slova, već će zumirati samo onaj na koji se kliknulo u panelu. Ovde samo treba paziti da se klikne direktno na sloj, jer Alt+klik između dva sloja pravi Clipping masku.

Drugi novitet vezan za slojeve nešto što mi je često trebalo i što je vrlo korisno, a to je mogućnost da se Pametni objekat (Smart Object) vrati u sloj. Do sada smo imali mogućnost da rasterizujemo Pametni objekat, a to nije baš uvek ono što nam treba. Ako je u Pametnom objektu samo jedan sloj, onda će komanda Smart Object to Layers napraviti taj sloj u dokumentu, a ako je bilo više slojeva, rezultat ove konverzije će biti grupa slojeva.

CC 2019 je doneo novinu u skaliranju slojeva, ali nažalost tada je ta novina prilično nedosledno i čudno bila primenjena. Naime, kada se radilo skaliranje kroz Transform opcije, u CC 2019 proporcionalno skaliranje nije zahtevalo da se drži pritisnut taster Shift, što je bilo neophodno u svim verzijama do tada, što će reći oko trideset godina. To je svakako bilo ogromno iznenađenje za sve dugogodišnje korisnike. Da nevolja bude veća, ta promena nije bila svuda primenjena, pa je bilo mesta na kojima se proporcionalno skaliranje radilo i dalje uz pritisnut taster Shift. Razumem ideju da se promeni ovaj sistem, naročito kada se koristi grafička tabla, a još više kod ekrana osetljivih na dodir, jer mnogo češće skaliramo proporcionalo.

CC 2020 je celu stvar sada „upeglao”, i to na dva načina. Prvo, sada sva skaliranja, kroz ceo program koriste isti sistem i, drugo, direktno na Control panelu se može izabrati da li će se proporcionalno skaliranje raditi sa ili bez pritisnutog tastera Shift.  Jedini problem je što to nije promenjeno u drugim Adobe alatima, pa npr. u Illustratoru i InDesignu i dalje treba pritisnuti Shift pri skaliranju kako bi se to radilo proporcionalno. Pa ako radite u više alata (a mnogi od nas rade) onda imate „zbun“ kada stistkate Shift, a kada ne.

U kratkom video snimku pogledajte kako sve ovo radi, a kako biste čuli i glasovna uputstva potrebno je da uključite zvuk.

Retuši i bojenje

Content-Aware Fill postoji od davnih CS verzija, ali je u CC 2019 doživeo potpunu promenu. I dalje služi da Photoshop sam retušira obeleženo područje, ali je sada postavljen na veštačkoj inteligenciji koja uči i unapređuje se.

CC 2020 je doneo nove opcije, plus unapređen algoritam. Novitet je veća kontrola prostora sa kojeg će se uzimati uzorak (Sampling Area), koja sada može da bude Auto, Rectagular ili Custom. Auto, kao što ime kaže, automatski uzima uzorak sa područja koje je kolorno i teksturno najsličnije obeleženom području koje treba da se retušira, Rectangular, koristi pravougaoni prostor oko obeleženog područja, a Custom je područje koje korisnik sam može da definiše. Generalno, Content-Aware Fill u novom izdanju je izuzetno upotrebljiv. Više puta sam uspeo da prilično brzo uklonim tekst sa nekih slika koje su mi trebale bez njega. Veštačka inteligencija preuzima priličan deo posla koji smo ranije morali da radimo ručno, što nije samo brže, već je i odmarajuće, jer mnogo manje pažnje treba tome da posvetimo, a to nam ostavlja više fokusa na kreativnom delu posla.

Kad smo kod bojenja, četka (Brush tool) je dobila novu zanimljivu opciju. Naime, sada kursorskim strelicama možemo da rotiramo oblik četke direktno u toku bojenja. Naravno, ovo se neće videti ako je četka okrugla, ali ako je ovalna ili neka „umetnička”, tu će ovo dati svoj puni rezultat.

Tu rotiranju nije kraj, u junskom izdanju se pojavila opcija rotiranja Patterna. Ovo ne može da se izvede direktno na ekranu, već kroz pripadajući prozor. Paterni u Photoshopu su, u odnosu na one u Illustratoru, prilično trapavi i nezgrapni, pa je ovo lep dodatak koji otvara neke nove mogućnosti i olakšava posao.

Različito definisanje zona uzorkovanja

Šta je još novo u Adobe Photoshopu 2020 saznajte u našem narednom tekstu. 

Autor: Zoran Imširagić, sertifikovani Adobe instruktor

 

(Visited 89 times, 1 visits today)