Illustrator je u 2024. postavio nove standarde — od još preciznije vektorske grafike, preko intuitivnijih kontrola, pa do potpuno novih AI funkcija koje redefinišu kreativni proces. U tekstu su predstavljeni ključni novitete koji su obeležili ovu godinu, a sve govori u prilog tome da se Illustrator i dalje smatra nezamenljivim saveznikom svakog dizajnera.
Jul
Generative Shape Fill
Illustrator već neko vreme ima opcije u kojima veštačka inteligencija pomaže pri bojenju objekata, no ovo je potpuno drugačija stvar. Naime, ovde veštačka inteligencija na osnovu oblika izabranog objekta kreira ispunu prema zadatom unosu. Krajnji rezultat je objekat koji je generisan prema zadatom unosu u obliku prvobitno izabranog objekta, tj. izabrani objekat je samo šablon za kreiranje oblika koji će se generisati.
Generate Pattern (ranije poznato kao Text to Pattern)
Ponavljajuće ispune (Patterni) su nešto sa čim Illustrator radi odlično. Ali, ipak je bilo potrebno kreirati svaki element tog paterna, što traži vremena i veštine. Sad, uz veštačku inteligenciju koja kreira ispunu prema zadatim parametrima, taj posao može da bude još jednostavniji i bolji. Ne radi baš sve savršeno, ali pošto je to patern, on se može menjati i prilagođavati da bismo dobili baš ono što hoćemo. Greške se uglavnom javljaju u pozadini, koja je (kao Generative Background u Photoshou) “probušena” iza objekta, pa je treba zameniti nekom kontinualnom.
Text to Vector Graphic
Ovo je Illustratorova verzija Generate Image iz Photoshopa, tj. na osnovu zadatog unosa generiše se vektorski crtež. On se može kreirati i na praznom artbordu, ali je zgodnije da se prvo napravi pravougaonik željenih veličina, pa će slika biti generisana u tim dimenzijama.
Poboljšan Mockup
Mockup postoji više od godinu dana u Illustratoru. Sada je još “upeglaniji”, bolje prati oblike na koje se grafika postavlja i cela kontrola izgleda još preciznija. Više ne stoji (Beta) pored njegovog imena u meniju Objects, što znači da je došao u svoju zreliju fazu. Navikli smo da koristimo (a možda i pravimo) mockupove u Photoshopu, kroz pametne objeke. Nalazim da je Illustratorov koncept mnogo slobodniji za primenu. Ne može baš svuda da se primeni jednako dobro kao kada se to napravi u Photoshopu, ali je moguće da će razvojni tim otvoriti još neke nove mogućnosti primene.
Poboljšan Retype
Retype je još jedan koncept pored kojeg stoji (Beta) oznaka. Postoji već neko vreme i sve bolje radi. Sve bolje prepoznaje fontove kojima je nešto ispisano na pikselskim (rasterskim) slikama. Novitet je da kada je uveze vektorski ispis nekog teksta (najčešće kada se fontovi pretvore u putanje/krive), Illustrator sada ne samo da prepoznaje font, već omogućava da se taj tekst pretvori u stvarni tekst ispisan prepoznatim fontom. Ako se ovo stvarno dobro razvije, Illustrator će moći lagano da “vraća” tekst pretvoren u putanje. Testirao sam šta će Retype da uradi sa PDF dokumentom u kojem se nalazi tekst. Lagano je prepoznao tekst i font, ali pitanje je da li je uopšte to radio ili je jednostavno čitao tekst iz PDF-a i odatle uzeo informaciju koji je font u pitanju. No, čak i da je tako, ovo omogućava da neke dokumente koje imamo samo kao PDF otvorimo u Illustratoru i “oživimo” ih i radimo dalje na njima.
Otvaranje određene PDF strane
Iako se ne čini kao mnogo, sada Illustrator može da izabere koju stranicu PDF-a želimo da otvorimo. Deluje mi kao da smo ovu opciju već imali od ranije, ali Adobe navodi da je ova novina kreirana na zahtev korisnika. Moguće je da mi je poznata iz InDesigna, a da je sada dodata u Illustrator. Kako god bilo, odlično je da imamo tu mogućnost.
Eksport kao PDF
Evo još jedne opcije dodate na zahtev korisnika. PDF se do sada isključivo čuvao iz Illustratora opcijom Save (Save As, Save a Copy), što je umelo da pravi razne probleme, naročito kada korisnik to uradi opcijom Save As i nastavi da menja PDF umesto AI dokumenta. Sam dijaloški prozor za čuvanje PDF-a je isti, ali mogućnost da to radimo kroz Export omogućava da izbegnemo pomenutu grešku.
Pretraga nedostajućih linkova
Prilično je nezgodna situacija kada nam nedostaju linkovi do slika. Često se dešava da smo slike premestili u neki drugi folder radi bolje organizacije dokumenata na disku, ali Illustrator onda više ne zna gde su mu slike. Dešava se da to uradimo, a da zaboravimo da jesmo, pa kada otvorimo Illustrator dokument, budemo zatečeni time da slika nema. Sad ih treba naći! Mala, ali vrlo korisna opcija panela Links je da sad postoji opcija Copy Info, koja ne radi ništa drugo nego kopira u Clipboard naziv i ekstenziju linkovane slike. Posle toga, možemo da je potražimo po disku/diskovima kroz neki program koji radi sa dokumentima (File explorer, Finder, Bridge…).
Avgust
Poboljšan kontekstualni panel
Kontekstualni panel, slično ranije Properties panelu, se dopunjuje i menja u skladu sa onim kako ga korisnici koriste, pa je ovo još jedno u nizu poboljšanja ovog dela Illustratora. Bilo bi super, kada bi korisnici mogli da imaju mogućnost da samostalno kreiraju šta će se nalaziti u tom panelu, u skladu sa svojim potrebama.
Podrška za Japanski, Francuski i Nemački u Retype
Nama, možda, ovaj novitet nije direktno važan, ali ako radimo tekst za neki od ovih jezika, ovo može da bude korisna opcija.
Čuvanje ličnih preseta dokumenata
Kada pravimo novi dokument, odlično je da možemo da sačuvamo i, naknadno, pozovemo podešavanja za neke dokumente koje često koristimo. Ovo je, naravno, jedna od onih opcija koje su došle na zahtev korisnika.
Oktobar
Objects on Path
Opcija koja je bila najatraktivnija na zvaničnoj promociji verzije 2025 (naravno na MAX-u). Omogućava da na određeni objekat ili putanju smestimo koliko god želimo objekata i da se oni ravnomerno rasporede po njemu. Poseduje kontrolu za rastojanje između objekata, kao i za njihovu rotaciju. Trenutno nije moguće objekte postaviti tako da nisu ravnomerno raspoređeni, kao ni da ih nezavisno rotiramo. Odlična opcija koja otvara puno mogućnosti za zanimljiva rešenja.
Veća kontrola vektorizacije slika (Image Trace)
Illustrator tim već neko vreme “čačka” oko opcije za vektorizaciju. U jednom trenutku to baš i nije bilo ono što su korisnici želeli, pa su morali da vrate stara podešavanja, ali ovo što je sada došlo je stvarno odlično. Ako objekat ima poseban fill i stroke, to sada može da bude prepoznato i dodeljeno vektoru. Ako slika ima gradient, Image Trace može da ga prepozna i da generiše Illustratorov gradient. Čak, ima mogućnost da prepozna neke od osnovih oblika i da ih pri vektorizaciji generiše.
Podešavanje gustine za AI Patterne
Mada ovo spada po Generative opcije Illustratora, ovaj dodatak nije AI, već mogućnost koja već postoji kod normalnih paterna, a to je mogućnost podešavanja gustine, tj. rastojanja između generisanih objekata. To čini ovaj, ionako dobar sistem, još boljim.
Poboljšani Generate
Kao i drugim Adobe alatima, Generate je podignut na tehnologije Firefly 3, što je donelo bolje rezultate i veće mogućnosti.
Još veća integracija kontekstualnog panela
Kontekstualni panel dopunjen raznim sitnim opcijama, zavisno od osobina obeleženog objekta.
Skaliranje sadržaja zajedno sa Artbordom
Ovo je još jedna opcija koja je došla na zahtev korisnika. Iako smo odavno mogli da pomeramo objekte zajedno sa Artbordom, nismo mogli da im menjamo veličinu, pa su to bila dva odvojena procesa. Kada se prave isti proizvodi različitih dimenzija, vrlo je zgodno da možemo sa promenom veličine Artborda da menjamo i veličinu sadržaja na njemu.
Gradijenti direktno iz Swatches panela
Očigledno je da najkorisnija unapređenja dolaze na zahtev onih koji svakodnevno koriste softver, pa je ova nova opcija baš takva. Naime, sada je dovoljno da iz panela sačuvanim bojama (Swatches) izaberemo boje koje želimo (Klik+Shift za kontinualno i Ctrl/Cmd+Klik za “na preskok”) i iz pomoćnog menija ovog panela izaberemo opciju Create Gradient. Treba voditi računa da bez obzira na redosled izbora boja, one će u gradijentu uvek biti raspoređeni prema redosledu u Swatches panelu.
Sečenje objekata alatkom Nož uz pomoć pametnih vođica
Alatka Nož (Knife) može da bude vrlo korisna u kreativnom procesu. Novitet je da se sada uključuju pametne vođice, pa se to može iskoristiti da objekat bude isečen po nekoj od njih (npr. sredina objekta, sredina Artborda, ivica nekog drugog objekta u blizini…).
Zoran Imširagić je ekspert za grafički softver i produkciju, edukator i autor. Obučava profesionalne korisnike da iskoriste softver na najbolji način u svom poslu (izdavačke i novinske kuće, štamparije, marketing agencije i sl.). Vodi grupu za grafički dizajn na odseku za dizajn IT Akademije. U saradnji sa distributerskom kućom Extreme d.o.o. više od 15 godina drži radionice i prezentacije za profesionalne korisnike. Autor je velikog broja tekstova (100+) o upotrebi grafičkog sofvera za različite časopise i blogov