Selekcije u Photoshopu su svakako jedna od najvažnijih i najčešće korišćenih opcija. Uvek nešto treba da se odvoji od nečeg drugog na slici. Koliko god načina da se napravi selekcija (prestao sam da ih brojim kada je taj broj došao do dvadeset), uvek bi mogao još neki način da se nađe i da nam pomogne da to uradimo bolje.
Veštačka inteligencija nije više ništa novo i sad smo preplavljeni njenim raznim oblicima i upotrebi, ne samo u Photoshopu, već uopšte u svetu oko nas. Prva upotreba VI u selekcijama u Photoshopu je došla u martu 2018. sa Select Subject opcijom. Od tada se pojavilo pregršt različitih opcija i alatki koje koriste VI za pravljenje selekcije.
U osnovi one nam pomažu u dve stvari:
- Rade umesto nas
- Rade brže od nas
Veštačka inteligencija se sve više unapređuje pa je sve manja potreba za korekcijom selekcije koja je napravljena na ovaj način. I dalje ima mesta gde VI nije dobro prepoznala šta želimo da odvojimo, pa će (stari dobri) ručni rad morati da se upotrebi. No, tih situacija je sve manje i verujem da će se taj trend nastaviti, dok jednog dana ne budemo sve prepustili veštačkoj pameti da samo sluša naša uputstva.
Precizniji Select Subject
Pomenuti Select Subject, u suštini, nije završena opcija Photoshopa, već se njegove mogućnosti unapređuju sa unapređenjem VI koju Adobe razvija. Tako, sada, imamo mnogo precizniju selekciju nego ranije, iako nema neke posebno nove opcije u ovoj opciji. Da bi se „oslobodila” sva ova preciznost potrebno je da bude izabrana opcija Cloud. Ona se može izabrati pri svakom selektovanju iz malog padajućeg menije ili se, što nalazim korisnijim, može trajno uključiti u Preferences\Image Processing na Windowsu ili Settings\Image Processing na Macu. Ova obrada na Cloudu ne troški Generative kredite, pa može slobodno da se koristi. Možda će selektovanje biti malo duže nego da se radi na lokalnom računaru, ali će rezultata biti mnogo precizniji. Kad saberete to što ste uštedeli radom u lokalu i vreme koje će vam trebati da napravite dobru selekciju, shvatićete da je mnogo brže da se to sve dešava u Cloudu.
Object Selection alatka na ljudskim figurama
Object Selection alatka sve moćnija. U suštini, to je Select Subject tehnologija spakovana u alatku. Od ranije ima mogućnost da selektuje ljudske figure. Sada je tu dugme Select People, klikom na koje se dobija mogućnost da izaberemo određenu osobu, ako ih na slici ima više. Ako je samo jedna, detektovaće samo nju. Sličice osoba jasno pokazuju koje ko, pa lako možemo da izaberemo ono što hoćemo. To i nije neki novitet, ali mogućnost da možemo da selektujemo delove tela, odeću, pa čak i „prateću opremu” (Accessories) kao što su nakit, satovi, tašne…

Zavisno od toga kakva je slika, VI prepoznaje delove tela, delove odeće i druge detalje, pa ponuđeni spisak za selektovanje može da izgleda drugačije. Kod ljudi razlikuje kosu, obrve, oči, beonjače, zenice, nos, usta, uši, kompletnu kožu lica, kožu gornjeg dela tela, noge… No, priča se ne završava ovde, jer možemo da obeležimo više ponuđenih delova odjednom, pa da dobijemo jednu selekciju koja obuhvata različite delove slike.
Sama ideja da to sve može da selektuje je odlična, jer nam prilično ubrzava posao. Nije uvek se savršeno, ali u odnosu na to kako sam ranije to morao da selektujem, ovo je ozbiljna pomoć.
Upotreba ovoga je višestruka, ali mislim da će se najviše koristiti u saradnji sa Slojevima za korekciju (Adjustment Layers) što će omogućiti lagao korigovanje različitih delova slike.
Ako nekome ova mogućnost pojedinačnog obeležavanja različitih delova tela deluje poznato, to je zato što nešto vrlo slično postoji, već neko vreme, unutar CameraRaw modula kod opcije za rad sa maskama.
Obeležavanje pejzaža
Kad pominjem opciju za rad sa maskama u CameraRaw modulu, moram da pomenem novu opciju – Landscape. Ideja je slična kao i kod prethodno opisane opcije, tj. veštačka inteligencija se koristi da prepozna različite elemente na slikama pejzaža. To ne mora da bude samo slika prirode, jer sasvim dobro radi i u urbanom okruženju.

Kada se izabere opcija Masking u panelu se nudi opcija Landscape. Klikom na nju se pokreće veštačka inteligencija za prepoznavanje elemenata slike. Nakon kratkog vremena (što zavisi od brzine procesora) dobijamo spisak prepoznatih celina na slici, npr: Nebo, Planina, Voda, Arhitektura (ako postoji neka zgrada), Prirodno zemljište…

Nakon toga mogu da se izaberu željeni delovi (jedan ili više njih) na osnovu kojih će se generisati maske. Veštačka inteligencija ovde ume da pogreši, pa da obeleži neka pogrešna područja ili da sa dve maske obeleži isto područje. To se sve da korigovati dodavanjem ili oduzimanjem dela maske različitim alatima.
Selekcije u neprekidnom razvoju
Verovatno, jednog dana, kada Veštačka inteligencija bude radila tako dobro da će svaki rezultat biti savršen, neće više biti unapređenja rada sa selekcijama. Taj dan je bliži nego ikada, ali ćemo ipak morati da malo pričekamo na to.
Svako unapređenje u selekcijama, svi mi koji se bavimo ovim poslom, dočekamo sa osmehom, jer nam olakšava i ubrzava posao. Da li će sveopšta upotreba veštačke inteligencije da nas natera da zaboravimo neke ranije tehnike selektovanja, hoće svakako. Čak i pre VI, noviji i bolji alati su prevazilazili starije, koje smo prestajali da koristimo, pa će tako biti i sada. Neke metode selektovanja, koje sam koristio godinama, sam napustio jer su se pojavili bolji. Vrlo veselo koristim veštačku inteligenciju, jer mi omogućava brže rezultate i manje rada, pa mi ostaje više vremena da budem kreativan.

Zoran Imširagić je ekspert za grafički softver i produkciju, edukator i autor. Obučava profesionalne korisnike da iskoriste softver na najbolji način u svom poslu (izdavačke i novinske kuće, štamparije, marketing agencije i sl.). Vodi grupu za grafički dizajn na odseku za dizajn IT Akademije. U saradnji sa distributerskom kućom Extreme d.o.o. više od 20 godina drži radionice i prezentacije za profesionalne korisnike. Autor je velikog broja tekstova (100+) o upotrebi grafičkog softvera za različite časopise i blogove.