Negde na početku moje karijere u Extreme-u dobio sam zadatak da odem u Novi Sad i u jednoj firmi postavim ESET NOD32 Antivirus Business za dvadesetak korisnika. Iako sam bio početnik željan da primeni tek stečeno znanje, moja prva pomisao je bila – zašto bi neko plaćao instalaciju na 20 računara, zar nije to bacanje para? To možemo da završimo i telefonom, instaliramo server, spremimo konfiguraciju za NOD-ove u mreži i sa par klikova po računaru sve je gotovo. Može da se desi neki zaraženi računar ili problematična deinstalacija prethodnog antivirusa, ali je to više izuzetak nego pravilo, a i to se rešava telefonom u 99% slučajeva. Ipak, klijent je odlučio da plati i implementaciju. Sličnih zadataka je bilo dosta u proteklih 5 godina, ali ovaj posebno pamtim jer je bio među prvima i na njemu sam naučio nešto što se ne nalazi IT udžbenicima.
Firma od 15-20 ljudi najčešće nema IT admina jer ne postoji stalna potreba za njim. Kvarovi na tom broju računara nisu tako česti, a zaposleni već uglavnom znaju kako da se izbore sa neposlušnim periferijama. Mrežu i računare obično postavlja firma koja im je prodala hardver i kad negde zaškripi, pozovu njih i problem bude rešen u toku dana.
Stigao sam i upoznao menadžera koji je bio zadužen da me uvede u infrastrukturu i pobrine se za moj prijatan boravak. U razgovoru sam shvatio da će implementaciji prisustvovati i kolega iz firme koja im održava računare i da je naš zadatak da postavimo NOD bez previše zalaženja u materiju. Radni je dan i zaposlene ne treba dodatno opterećivati suvišnim štivom. Šteta, pomislio sam, baš sam se spremio da nekog zadivim svojim znanjem, da ga uverim da je NOD najbolji na svetu i da je doneo pravu odluku, da izrešetam odgovorima svakog sumnjičavog, pronađem sveti gral, pobijem zmajeve i oslobodim uspavanu lepoticu. Nisu bili previše zainteresovani. Spustio sam koplja, odložio štit i sačekao da pristigne kolega sa kojim sam u opuštenom razgovoru popričao o osnovama i postavci.
Instalirali smo zaštitu bez suvišne priče i gledali da ne smetamo previše. Nije bilo nekih većih problema. Kada smo seli da rezimiramo urađeno, menadžer mi se pohvalio novom ’dvanaesticom’, minijaturnim IBM Lenovo laptopom sa nekom vrhunskom konfiguracijom od svega kilo i nešto. Za ono vreme bila je to poslednja reč tehnike.
– Nema DVD, al’ staje u rokovnik, priključim ga na monitor ovde i kući i radi perfektno!
Potpuno isplativa investicija za nekog ko je stalno u pokretu, pomislio sam i dodao:
– Mudar izbor, molim lepo.
U duhu kompletnog gostoprimstva ponuđen nam je i prevoz do stanice. Na parkingu nas je čekala nova Toyota Avensis 2.0.
– Birao sam dugo, Mazda 6 ili Avensis i na kraju sam ipak odabrao Toyotu. Kvalitet je sličan, izuzetni su i jedan i drugi, japanska tehnologija, motor odličan, polovnima ne pada puno cena, ne možeš puno da pogrešiš u odabiru. Mazda mi se više dopala, moram da priznam, auto brutalno izgleda, ali sam naišao na jedan problem. U Srbiji Toyota ima 12 servisa a Mazda samo 3! Šta da radim ako se nešto pokvari, da je šlepam za Beograd? Toyota mi je ponudila dobre uslove kupovine, imaju servis u blizini i odluka je pala.
Dodao sam da meni Avensis sasvim odlično izgleda.
– Koliko puta vam je trebao servis?
– Nijednom za sada, da kucnem u drvo.
Odlično, pomislio sam, dobio sam priliku da kažem nešto o svom proizvodu.
– Definitivno umete da napravite dobar izbor. Verujem da ćete i sa virusima imati toliko problema. Ako ih i bude, samo nas pozovite!
Zadovoljno se nasmejao. Podelili smo vizitke, pohvalili uspešan dan i razišli se. Na posletku, našao se tu i jedan zalazak Sunca na putu za Beograd, čisto da ukus pobede bude kompletan.
U autobusu sam prelistavao Politikin zabavnik i analizirao učinjeno:
- Klijent je dodatno investirao u implementaciju.
- Obezbedio je bez dodatnih troškova lice obučeno da samostalno održava zaštitu.
- Zaštita je instalirana po preporukama proizvođača od strane distributera i ovlašćenog lica.
- Eventualni problemi nastali u procesu implementacije sanirani su od strane ovlašćenog lica
- Distributer i ovlašćeno lice su detaljno upoznati sa infrastrukturom mreže i u mogućnosti su da efikasnije reaguju na nastale probleme.
I na kraju, ali ne i najmanje važno:
- Sećanje na prijatan boravak će ovlašćenom licu biti dodatni podstreh da bilo kakav problem u budućnosti reši u najkraćem mogućem roku.
Biće da nije bacanje para i da je klijent napravio još jedan mudar izbor, zar ne?