Šesnaesto izdanje specijalizovanog Adobe modula za fotografsku obradu, Adobe Camera Raw doneo je nekoliko odličnih i vrlo upotrebljivih noviteta.
Iako Adobe CameraRaw (ACR) ne postoji kao samostalna aplikacija (ako ne računam Lightroom), to je prilično poseban modul u svakom smislu. Način obrade, algoritmi i tehnologija koju koristi su posebni i, vrlo često, mnogo moćniji od onoga što možemo naći unutar ostatka Photoshopa. Njegova namena i korisnici (primarno profesionalni fotografi) traži drugačiji pristup od onoga što traže ostali korisnici Photoshopa.
Veštačka inteligencija našla svoje mesto i ovde i, moram reći, nudi neke mogućnosti koje bih voleo da vidim, na primer, u Select Subject opcijama. Taj trend se nastavio i sa ovom verzijom, na tako dobar način da zastaje dah!
Logične promene okruženja
ACR je oduvek imao slobodniji pristup promenama radnog okruženja od ostatka Photoshopa, sa ciljem da omogući brži i logičniji rad. Ovog puta promene su u organizaciji panela. Mislim da je od početka ACR-a postojao panel Basic, koji je sadržavao se osnovne kontrole koje su bile potrebne za obradu. Sa vremenom su mu dodavane i oduzimane neke opcije. Sada, taj panel je kompletno izbačen, a njegove stavke raspoređene u druge logičnije organizovane. Sve svetlosne kontrole, koje nemaju veze sa bojom, su sada u panelu Light. Sve kontrole koje kontrolišu boju se nalaze u panelu Color. Sve te kontrole su ranije bile u Basic panelu, dok su Texture, Clarity i Dehaze dodate u panel Effects, jer su to svakako efekti.
Promena nije velika, ali prati logiku rada i razdvaja procese u jasno definisane kategorije.
Dubinska oštrina kao na profesionalnom fotoaparatu
Svaki objektiv ima određenu dubinsku oštrinu. Zavisno od konstrukcije i podešavanja različite su mogućnosti. Objektivi na telefonima često imaju tzv. beskonačnu dubinsku oštrinu, što čini da nema razlike u oštrini između objekata u prednjem planu i pozadine. Poslednjih godina, sa uvođenjem više objektiva na telefone i napredni softver, moguće dobiti relativno malo dubinsku oštrinu, pa objekat u prvom planu biva oštar, a pozadina zamućena.
Kod profesionalnih objektiva, zavisno od konstrukcije i podešavanja, mogu se dobiti različiti efekti i dubinske oštrine. Ne samo da to traži da posedovanje dobrog (čitaj, skupog) objektiva, veštinu njegovog korišćenja, već i traži od fotografa da menja objektive na telu aparata kako bi postigao različite efekte.
Sad, cela ova uvodna priča služi da razumemo šta nam je donela opcija Lens Blur u najnovijoj verziji ACR-a. Naime, sada imamo kvalitetno softversko rešenje koje daje kontrolu i kvalitet najboljih objektiva.
Proces počinje tako što se u ACR-u otvori slika koju želimo da obradimo na ovaj način i u panelu Lens Blur obeležimo kvadratić pored kojeg piše Apply. Ovaj postupak pokreće veštačku inteligenciju (ništa više bez nje) koja prepoznaje šta je objekat u prvom planu, a šta je pozadina. Kada se ovaj proces završi, videćemo određeno zamućenje pozadine, a u panelu se aktiviraju različite opcije.
Prva je Blur Amaunt, iliti Količina zamućenja, kojom se, jasno, kontroliše količina zamućenja pozadine.
Ispod toga se nudi pet vrsta Bokea (Bokeh) koje utiču na oblik silueta u zamućenom delu (što kod klasične fotografije zavisi od vrste i konstrukcije objektiva). A količina tog Bokea se kontroliše klizačem Boost.
Možda najinteresantnija opcija je Focal Range, tj. određivanje „dubine” dubinske oštrine, što se na objektivima kontroliše otvorom blende (što je veći otvor blende, to je manja dubinska oštrina). Ova kontrola omogućava precizno podešavanje, kakvo samo iskusni fotografi dobijaju na snimanju. S tim, da kroz ACR možemo da menjamo rezultat i da bez žurbe podešavamo.
Opcija Visualize Depth pruža prilično precizan metod za jasno prepoznavanje oštrih područja od zamućenih.
Selektivna kontrola boja
Vrlo često se događa da na fotografiji imamo neku određenu boju koju želimo da promenimo i, kad to krenemo da menjamo, menjaju se sve ostale. Naravno, razne maske mogu da se upotrebe kako bi se to nekako rešilo. Sada, ACR nudi bolje rešenje – Point Color!
Generalno, to je sistem koji omogućava da se selektuje određena boja na slici (pipetom) i da se utiče, prilično precizno, na nju.
Postoje četiri kontrole, od kojih su nam tri prilično poznate: Hue (boja, nijansa), gde možemo da menjamo izabranu boju, Saturation (zasićenost, intenzitet), gde možemo da kontrolišemo koliko je ta boja „jaka” i Luminance (svetloća), uz pomoć koje se utiče na svetlosni aspekt izabrane boje. Četvrta kontrola je Range (opseg) koja kontroliše koliko precizno će se kontrolisati izabrana boja.
Da situacija bude još bolja, moguće je izabrati više različitih boja, koje se, svaka posebno, mogu korigovati, što omogućava različite mogućnosti.
Sve zajedno, ovo pruža velike mogućnosti korekcije, bilo da je u pitanju želja da se određena boja pojača ili smanji, ili da se promeni određeni kolorit slike. Mislim da će ovo postati omiljena opcija fotografa u Camera Raw modulu.
HDR eksport
Fotografije koje su snimljene u nekom od RAW (sirovih) formata ili telefonom koji može da snima u HDR prostoru sadrže više informacija nego one koje su u SDR prostoru.
SDR se odnosi na standardni dinamički opseg koji se koristi u tradicionalnim televizorima i monitorima. SDR prikazuje opseg svetlosti i boja koji je ograničeniji u poređenju s HDR-om. To znači da detalji u tamnim i svetlim delovima slike mogu da budu manje vidljivi, a slika može izgubi na detalje i kontrast.
S druge strane, HDR tehnologija omogućava širi opseg svetlosti i boja, što rezultira boljim kontrastom, detaljima u tamnim i svetlim delovima slike, kao i bogatijim i živopisnijim bojama. HDR se često koristi u modernim televizorima, monitorima i kamerama kako bi se postigao dinamični vizuelni doživljaj.
I Windows i Mac operativni sistem danas podržavaju HDR prikaz, pa samo treba proveriti da li to podržava vaš monitor.
Ono što sada ACR nudi je mogućnost da sliku koja ima informacije u HDR prostoru možemo da obradimo kompletno i bez gubitka i nakon toga da je eksportujemo sa svim tim informacijama u neki od formata koji podržavaju širi kolorni opseg.
Fotografima na radost
Sve ovo što je ACR doneo u svom 16. izdanju su unapređenja koja su vrlo upotrebljiva će fotografima (i profesionalcima i amaterima) izmamiti osmeh na lice. Predstavljene su opcije koje će naći svoju primenu u svakodnevnom radu i koje će olakšati neke operacije koje su ranije bile komplikovane ili nemoguće. Sve u svemu, još jedno odlično unapređenje Adobeovog modula za profesionalnu obradu fotografija!
Zoran Imširagić je ekspert za grafički softver i produkciju, edukator i autor. Obučava profesionalne korisnike da iskoriste softver na najbolji način u svom poslu (izdavačke i novinske kuće, štamparije, marketing agencije i sl.). Vodi grupu za grafički dizajn na odseku za dizajn IT Akademije. U saradnji sa distributerskom kućom Extreme d.o.o. više od 15 godina drži radionice i prezentacije za profesionalne korisnike. Autor je velikog broja tekstova (100+) o upotrebi grafičkog sofvera za različite časopise i blogove.