(Preuzmite kontrolu nad rezultatima koji se tiču vas)

Da li ste ikada proveravali svoje ime na Google pretrazi? Zamislite da vas samo jedan klik deli od saznanja detalja iz života gotovo svakog pojedinca – vašoj adresi, broju telefona ili čak svakodnevnim navikama. Zvuči zastrašujuće, zar ne? Ipak, u digitalnom svetu, to je realnost za većinu ljudi.

Da li ste se ikada zapitali koliko informacija o vama “pluta” internetom i koliko su lako dostupne svima, pa i onima sa lošim namerama? Upravljanje sopstvenim digitalnim identitetom nije samo pitanje privatnosti, već i bezbednosti. Bilo da ste zabrinuti zbog privatnosti, bezbednosti ili jednostavno želite da upravljate svojim prisustvom na mreži, znanje o tome kako smanjiti svoju vidljivost u pretraživačima može biti dragocena veština.

Da li ste ikada “guglali” svoje ime?

Ako niste, vreme je da probate. Otvorite pretraživač u anonimnom režimu, unesite svoje ime pod navodnicima (I bez prijavljivanja na svoj Google nalog) i pogledajte šta će se pojaviti. Šta vidite? Profil na društvenim mrežama? Možda vaš blog ili veb sajt vaše kompanije?

Sada precizirajte pretragu sa dodatnim parametrom, kao što je vaša ulica ili često posećena veb stranica. Primetićete kako rezultati postaju sve precizniji. To je snaga modernih pretraživača: mogu da prikupe neverovatno detaljnu sliku o vama, čak i ako vi toga niste svesni.

Sada zamislite sledeće: slabe postavke privatnosti na društvenim mrežama, blog koji otkriva previše ili vaša email adresa koja se javno prikazuje na poslovnom sajtu. Sve ovo zajedno omogućava lako kreiranje “digitalnog portreta” – slike koja uključuje vaše interese, navike i povezane ljude.

Iako vam možda ovo deluje bezazleno, lako dostupne informacije mogu postati alat u pogrešnim rukama. Hajde da istražimo kako da prepoznate i ograničite ovaj rizik.

Socijalni inženjering: Kada ljudska greška postane zloupotrebljena

Prema izveštaju Verizona o povredama podataka za 2024. godinu, čak 68% svih incidenata rezultat je ljudske greške. Među njima, značajan procenat dolazi iz vešto osmišljenih taktika socijalnog inženjeringa. Phishing, pretexting, e-mail prevare i iznude – sve ove metode ciljaju na jednu stvar: vašu pažnju i poverenje.

Pretexting je vrsta napada socijalnog inženjeringa u kojoj napadač stvara pretekst (priču) i to vrlo uverljivu.

To je osnova pretext-ovanja, gde se iza na izgled neškodljive poruke krije namera krađe novca ili podataka. Sve počinje informacijama koje su lako dostupne na internetu, a završava se ozbiljnim posledicama.

Jedan od najopasnijih primera je tzv. “CEO prevara”. Prevaranti se predstavljaju kao izvršni direktor kompanije i koriste lažne hitne zahteve kako bi obmanuli zaposlene, naročito u finansijama, da prenesu sredstva ili otkriju poverljive informacije.

Zaključak: Nikada ne potcenjujte moć socijalnog inženjeringa. Svaka informacija koju nesvesno otkrijemo može postati deo slagalice u rukama prevaranata. Zato je važno kako prepoznati ove šeme i zaštiti se.

Upravljanje vašim digitalnim identitetom: Google u vašoj službi

Analizirajte sve podatke koje ste pronašli tokom prethodnog vežbanja i sagledajte ih u kontekstu prevara o kojima smo pričali. Srećom, Google je prepoznao ovu zabrinutost i omogućio korisnicima alate za kontrolu ličnih podataka u rezultatima pretrage. Jedan od tih alata “rezultati o vama”, pruža jednostavan način za praćenje vaših informacija na mreži. Ovaj alat omogućava brzo identifikovanje i upravljanje vašim podacima.

Kako aktivirati “Rezultate o vama” na Google-u?

Da biste koristili ovu funkciju, potrebno je da imate Google nalog. Evo jednostavnih koraka za pristup putem pretraživača:

  1. Prijavite se na svoj Google nalog i kliknite na svog avatara.
  2. Izaberite “Upravljajte svojim Google nalogom” i idite na karticu “Podaci i privatnost!
  3. U sekciji istorije kliknite na  moje aktivnosti i zatim na “Druge aktivnosti!
  4. Skrolujte dok ne pronađete opciju “Rezultati o vama” i kliknite na “Upravljajte rezultatima o vama”

Imajte na umu da rezultati o vama nisu dostupni u svim regionima/državama, ali se sve više njih dodaje. Svakako, ukoliko nisu dostupni kod vas po tom modelu, dostupni su u odvojenim sekcijama.

Podnošenje zahteva za uklanjanje pretrage

Ukoliko pronađete svoje lične podatke, poput e-mail adrese, kućne adrese, lozinki ili drugih privatnih informacija u rezultatima pretrage, možete podneti zahtev Google-u za njihovo uklanjanje. Proces je jednostavan i prilagođen korisnicima.

Sve što je potrebno jeste da započnete popunjavanje obrasca za uklanjanje, koji je lako dostupan na zvaničnoj stranici Google-a. Ukoliko vaš zahtev zahteva dodatno pojašnjenje ili Google nije u mogućnosti odmah da precizno identifikuje problem, dobićete obaveštenje putem e-maila sa uputstvom za pružanje dodatnih informacija.

Ali ne zaboravite.. Vaš digitalni identitet nikada neće biti potpuno nevidljiv

Važno je razumeti da uklanjanje vaših informacija iz rezultata pretrage ne znači njihovo potpuno brisanje sa interneta. Pretraživači samo indeksiraju podatke koji su već dostupni iz različitih izvora, što znači da ih mogu ponovo povući ukoliko ti izvori I dalje postoje.

Potpuna anonimnost zahteva ekstremne mere, poput brisanja svih digitalnih tragova i prekida svakog oblika prisustva na mreži. Ali, čak i tada, potpuno oslobađanje od digitalnog identiteta ostaje teško ostvarljiv cilj. Zapamtite, održavanje kontrole nad svojim digitalnim identitetom je kontinuiran proces, ali I ključni korak ka sigurnijem i odgovornijem online prisustvu.

Jer u digitalnom svetu, jedino mesto gde možete potpuno nestati iz pretrage je – offline, na planini, bez signala.. ako i tada neko ne okači vašu sliku na Instagram.

Deo teksta preuzet sa: How to remove your personal information from Google Search results

(Visited 7 times, 2 visits today)
Podelite na društvenim mrežama ...
Share on Facebook
Facebook
Pin on Pinterest
Pinterest
Tweet about this on Twitter
Twitter
Share on LinkedIn
Linkedin