U proces kreiranja dizajna vrlo često je uključeno više ljudi, pa je Adobe smislio načine kako da omogući bolju saradnju i komunikaciju između svih učesnika u tom procesu.

Bilo da radite u timu ili samostalno, komunikacija je neophodna. Za to se koriste različiti načini, koji se kreću od razmene e-mailova, preko raznih chat servisa, pa sve do deljenja ekrana kroz neku platformu koja to omogućava. U svakoj pomenutoj varijanti problem predstavlja što to sredstvo komunikacije nije integrisano u aplikaciju (program) koju koristimo za kreiranje.

Saradnja sa klijentom/nalogodavcem

Već nekoliko godina Adobe razvija koncept pod imenom Share for Review, koji je namenjen deljenju urađenog dokumenta, kako sa drugim kreativcima u procesu, tako i sa klijentima tj. krajnjim korisnicima.

Ideja je da dizajner može da podeli sa klijentom svoj rad na takav način da klijent može vrlo jednostavno da ga pregleda, kao i da doda svoj komentar. Lepota ovog procesa je da klijent radi u okruženju koje poznaje (web pregledač), a da dizajner, istovremeno, radi u svom okruženju (izabranoj aplikaciji). Svi su tamo gde vole, a Share for Review sistem pretvara i prilagođava informacije za obe strane.

Kako radi Share for Reivew?

Grafički korisnik treba da klikne na dugme Share i tu će mu se ponuditi mogućnost da svoj rad podeli. Dokument se može podeliti sa bilo kime ili se mogu tačno izabrani ljudi pozvati. U većini slučajeva deljenje dokumenta sa „svima“ je sasvim dovoljno, jer iako je link javni, to nije baš podatak koji bi neko mogao da izgugla, pa slanje linka određenoj osobi (ili grupi) je sasvim dovoljno. U slučaju potrebe za većom zaštitom, gde se želi da samo izabrane osobe mogu da imaju pristup, koristi se opcija Invite people, gde se unose tačne e-mail adrese onih osoba kojima se isključivo dozvoljava pristup.

Kada osoba koja treba da pogleda dokument dobije informaciju da postoji dokument koji treba da pogleda, zapravo dobija link do određene web lokacije. Korišćenjem Internet pregledača (web browser) može da pregleda dokument i unese svoje komentare na njega.

Iz različitih aplikacija

Kada je u pitanju Photoshop dokument, klijentu su na raspolaganju dve alatke. Jedna je „čioda“ koju može da postavi na određenu poziciju, a u polju sa desne strane može da unese svoj komentar. Druga je olovka, koja omogućava da se na slici nacrta/zaokruži područje na koje se odnosi komentar. Sistem automatski čuva unete komentare i oni se mogu videti u Photoshopu.

Dizajner treba da otvori panel Comments (iz menija Window) i u njemu će se pojaviti komentari koje je klijent dao. Na samoj slici će se pojaviti „čiode“ i obeležena područja gde je klijent želeo određene promene. Kada unese traženu ispravku, dizajner može da klikne na dugme koje liči na mali pravougaonik sa oznakom za „štikliranje“, koji označava Resolve (iliti „rešeno“), kako bi znao koje ispravke je uradio. Ako dizajner ima komentar na klijentov komentar, može da klikne na dugme Reply i da unese šta ima da kaže. U donjem desnom delu panela Comments nalaze se dva dugmeta, jedno služi da se unete oznake komentara sakriju sa dokumenta u Photoshopu, a drugo, u obliku levka, služi za filtriranje komentara.


Vrlo sličan sistem ima i Illustrator, gde sistem radi skoro identično.

Ova opcija sa strane InDesigna nudi iste opcije kada je u pitanju kreiranja linka za pregled. S obzirom na to da je InDesign namenjen slaganju teksta, kada klijent otvori link, sačekaće ga malo više mogućnosti za komentarisanje. Pored pomenute „čiode“ i olovke za crtanje, ovde se nude još tri mogućnosti za komentarisanje. Prva, alatka za „isticanje“ teksta, kojom se određeni tekst može kolorno obeležiti. Zatim, alatka za precrtavanje teksta kojom se može obeležiti tekst koji treba ukloniti iz dokumenta. Treća je alatka za zamenu koja obeležava tekst koji treba zameniti nekim drugim, dok se u komentaru unosi tekst koji zamenjuje. InDesign ne koristi panel Comments za pregled ovih komentara, već se on zove Review, kako bi se razlikovao od panela PDF Comments, koji postoji već neko vreme.

InDesign je prvi počeo

Kako se u grafičkoj produkciji prilično bavim publikacijama, gde uvek ima puno ispravki, odavno se nosim sa načinima na koje ih klijenti daju. Naravno, najgora varijanta je da ispravke prave na papiru, sa čime se, srećom, nisam sreo više od petnaest godina. Potom slede oni što ispravke pišu u mailu i Word dokumentima, kojih ima još ponekad. Pre više od deset godina Acrobat je doneo mogućnost da se komentari unose u PDF dokumente, pa sam neke „naprednije“ klijente uspeo da naučim da to tako rade. To je preteča Share for Review koncepta. Oni su u PDF dokument napravljen od InDesign dokumenta unosili komentare, čuvali taj PDF i slali mi nazad. Onda bih otvarao PDF u Acrobatu i redom pratio komentare i unosio ispravke, i klikom na Resolve sam beležio šta sam uradio. To je bilo veliko olakšanje u odnosu na sve druge metode, jer sam se samo bavio komentarima. Share for Review je zgodniji od ovog sistema jer su komentari ubačeni direktno u dokument na kojem se radi, pa se tako izbegava „skakanje“ iz jednog programa u drugi.

PDF komentari InDesign dokumenata

Pre nekoliko godina InDesign je predstavio sistem koji omogućava da se PDF sa komentarima učita direktno u poseban panel (PDF Comments), a svi komentari se odmah pojave u dokumentu na stranicama, slično onome što sada radi Share for Review. Razlika je u tome da ovako uneti komentari mogu da se „potvrde“, bez potrebe da ih dizajner ručno unosi. Ako je, na primer, klijent uneo ispravku da želi da se određena reč obriše, jednostavnim klikom na dugme Approve ta ispravka biva automatski uneta u dokument. Ovo ne samo da je lakše, već izbegava grešku ručnog unosa ispravke koju dizajner može da napravi. To radi i sa zamenom teksta. Nažalost, ova automatizacija još uvek nije moguća kroz Share for Review mehanizam.

Rešenje koje svima olakšava posao

Share for Review je svakako sjajno rešenje. Klijent ne mora da ima poseban program, niti da se snalazi u nekom drugačijem okruženju. Na raspolaganju ima od 2 do 5 alatki koje se jednostavno upotrebljavaju i ceo proces je automatizovan. Sa druge strane, dizajner radi u svojoj aplikaciji i ne mora da izvozi dokument u neki „među format“ da bi ga prosledio klijentu i, što je još važnije, dobija komentare direktno u dokumentu u kojem radi.

Ovo je prilično pojednostavilo moj proces rada i verujem da će i drugi prepoznati vrednosti Share for Review koncepta.

Zoran Imširagić je ekspert za grafički softver i produkciju, edukator i autor. Obučava profesionalne korisnike da iskoriste softver na najbolji način u svom poslu (izdavačke i novinske kuće, štamparije, marketing agencije i sl.). Vodi grupu za grafički dizajn na odseku za dizajn IT Akademije. U saradnji sa distributerskom kućom Extreme d.o.o. više od 15 godina drži radionice i prezentacije za profesionalne korisnike. Autor je velikog broja tekstova (100+) o upotrebi grafičkog sofvera za različite časopise i blogove.

(Visited 68 times, 1 visits today)
Podelite na društvenim mrežama ...
Share on Facebook
Facebook
Pin on Pinterest
Pinterest
Tweet about this on Twitter
Twitter
Share on LinkedIn
Linkedin