Iako smo pre nekoliko meseci već predstavili unapređenja u Adobe Illustratoru, nedavni noviteti su nas naterali da opet pišemo o ovom programu.
Da li zbog toga što se situacija sa konkurencijom „zgusnula”, jer je Canva kupila Affinity kolekciju programa ili je Adobe procenio da treba da ponudi više korisnicima, unapređenja u programima su sve češća i zanimljivija. Illustrator je dugo vremena patio od sindroma malih unapređenja, koji je, izgleda, sada „preboleo” pa nam poslednjih meseci stižu korisni i uzbudljivi noviteti.
Kontekstualni task bar
Koncept panela koji se pojavljuje direktno na ekranu i nudi opcije u zavisnosti od izabranog objekta (sloja) nije nov, ali je Adobe konačno odlučio da ga uključi u svoje programe. Ovaj panel, koji je prvo pojavio u Photoshopu, lagano osvaja i druge programe. Dobra strana ovakvog panela je da ne moramo da pomeramo miša daleko od onoga na čemu radimo, a mana je da ponekad zaklanja ono što radimo. Kao i u Photoshopu, ovaj panel može da se „zakuca” na neko mesto na ekranu gde manje smeta, a da i dalje bude bliže nego da idemo do Properties panela. Nažalost, Illustrator ne nudi mogućnost da definiše prečica kojom bi se uključivao i isključivao ovaj panel, kao što to može u Photoshopu.
Filtriranje objekata/slojeva
S obzirom na to da slojevi i objekti na njima u panelu Layers nisu vezani za Artbordove, a da ih može biti jako puno, lagano pronalaženje željenih, kada ih ima puno, nije baš najjednostavnija operacija. Da bi se olakšao izbor objekata panelu Layers je dodata opcija filtriranja. Filtriranje se vrši po dva kriterijuma – po objektu, gde se mogu izabrati ne samo vrste objekata, već i grupe, ili oni sa efektima, kao i vođice (koje su u Illustratoru objekti); i po drugom osnovu – po stanju sloja, tj. da li su zaključani ili sakriveni. Sve ovo se događa isključivo na panelu Layers, tj. filter omogućava prikazivanje određene vrste objekata (može i kombinacija), kako bismo smanjili njihov broj i lakše izabrali onaj koji želimo.
Retype – Pronalaženje fontova kakvo nam treba (Beta)
Opcija Retype postoji već neko vreme u Illustratoru. Očigledno je da svaki program u grafičkom segmentu ima neki svoj poseban sistem za istu stvar, a to je prepoznavanje fonta na slici. Photoshop ima Match Font u meniju Type, a InDesign koristi opciju Extract from Image iz menija Object. Sva tri pomenuta sistema rade u suštini isto, prepoznaju po obliku font na slici i nude isti ili najsličniji iz Adobe Fonts kolekcije. Retype sada može prepozna tekst kada je on pretvoren u putanju, što drugi programi ne nude i, što je još bolje uz opciju Edit text, nudi da se obeleženi tekst automatski pretvori u stvarni tekst.
Ovo je opcija regularne verzije, ali pored nje piše da je Beta, što znači da nije još u potpunosti doterana i operativna, što je praksa i pokazala. U mom iskustvu, u prvoj verziji, na Windows-u nije uspevala da prepozna fontove kako treba, dok je na Mac-u to radilo bolje. Ceo sistem je i dalje malo „trapav”, tj. procedura pretvaranja putanje u stvarni tekst je prilično nelogična. Isto radi na obe platforme, a posle gledanja tutorijala drugih eksperata, uverio sam se da je situacija svuda ista.
Ne sumnjam da će se ovo „upeglati” i da ćemo onda imati odličnu opciju koja omogućava da se vektorizovani tekst vrati u stvarni font, što ubrzava i olakšava posao.
Tekst to Vector Graphics – još jedan Generative (Beta)
Već smo videli da je Illustrator ušao u Generative svet sa Generative Recolor, sistemom veštačke inteligencije koji boji sliku prema unetom opisu. Sad imamo nešto što nalazim mnogo upotrebljivijim, a to je opcija Text to Vector Graphic, koja radi upravo ono što i kaže – kreira sliku prema unetom opisu.
Ne samo da kreira sliku, već možemo da ovaj sistem prilagodimo specifičnoj potrebi jer se nude četiri vrste sadržaja koji mogu da se naprave:
- Subject
- Scene
- Icon
- Pattern
Subject, kreira navedeni objekat. Moguće je podesiti nivo detalja, kao i kopirati stil nekog drugog postojećeg crteža.
Scene, pravi kompletnu scenu sa objektom, pozadinom i pratećim objektima, prema unetom opisu.
Icon, je vrlo upotrebljiv, jer pravi jednostavne ilustracija prema našim uputstvima.
Pattern, kreira ponavljajuću ispunu, koju odmah dodaje u Swatches panel, jer patern uvek mora da bude sačuvan u ovom panelu. Šta više, ovaj patern se naknadnom može menjati i prilagođavati. Mislim da u kombinaciji sa Generative Recolor mogu da se naprave varijacije istog paterna u samo nekoliko klikova.
Unapređenja koja znače
Adobe je ubrzao ritam unapređenja u svojim programima. Na nama je da ih ispratimo i upotrebimo na najbolji način. Često nailazim na situaciju da korisnici upotrebljavaju određeni broj alata i opcija koje su usvojili davno i idu utabanom „stazom slonova” i na taj način ne unapređuju svoja znanja i ne koriste nove, brže i efikasnije načine za rad u svojim alatima.
Sve ovo što je Illustrator doneo u prvoj polovini ove godine su vrlo upotrebljive stvari za svakodnevni rad, koje će onima koji ih usvoje olakšati rad.
Zoran Imširagić je ekspert za grafički softver i produkciju, edukator i autor. Obučava profesionalne korisnike da iskoriste softver na najbolji način u svom poslu (izdavačke i novinske kuće, štamparije, marketing agencije i sl.). Vodi grupu za grafički dizajn na odseku za dizajn IT Akademije. U saradnji sa distributerskom kućom Extreme d.o.o. više od 15 godina drži radionice i prezentacije za profesionalne korisnike. Autor je velikog broja tekstova (100+) o upotrebi grafičkog sofvera za različite časopise i blogove.