Iako je alat koji rešava puno vizuelnih zadataka, Track Matte je malo korišćen i kroz istoriju Adobe After Effects je relativno često zanemarivan. Sama opcija postoji od prvih dana kada sam počeo intenzivnije da koristim After Effects, a to je sada već punih 25 godina. Nekako mi se čini da smo je u tim prvim danima upotrebe After Effects više koristili, nemajući baš veliki izbor opcija oko maski i samih efekata koje bismo primenili. Dovijali smo se na različite načine da bismo dobili pokretno svetlo preko slova ili svetlucavu ivicu nekog oblika. Danas je, sa morem efekata dovoljno da Drag and Drop-ujemo efekat i u par koraka, slajderom podesimo ono što smo nekada danima pravili.

Ključ

Objasnimo prvo kako radi Track Matte. Materijali koje koristimo u video umetnosti nastaju kombinacijom tri kanala boje: crvene, plave i zelene (RGB). Sama slika, odnosno svaki pojedinačni piksel definisan je i određenom svetlosnom jačinom. Ta svetlosna jačina ide od crne preko sive do bele boje, koja je kombinacija sve tri boje koje učestvuju u formiranju piksela. Crna boja piksela je izostanak svake od boja koje formiraju sliku. Neki materijali imaju još jednu komponentu – Alpha kanal. To je zapravo informacija koja se nalazi u slici, a definiše na kojim mestima je slika transparentna. U vizuelnim efektima transparentnost je ključ dobrog efekta. Transparentnošću pojedinih elemenata manipulišemo vizuelnim izgledom nove slike i tako gledaoca dovodimo na nestvarna mesta u prostoru mašte. Nažalost, nemaju svi materijali ovu transparentnost, odnosno Alpha kanal, pa ga mi moramo kreirati. Tu na scenu stupa Track Matte. Za slojeve koji nemaju Alpha kanal, možemo koristiti bilo koji oblik na nekom drugom sloju kako bismo kreirali transparentnost. I ne samo to, za potrebe delimične transparentnosti takođe možemo koristiti uz pomoć Track Matte-a i svetlosni element materijala, gde je belo transparentno, crno netransparentno, a tonovi sive delimično transparentni u rasponu od bele do crne.

Do skora ni sam Adobe nije pridavao pažnju radu sa Track Matte-om, tako da dugi niz godina nisu ništa menjali u radu sa ovim alatom. Track Matte je funkcionisao samo sa slojem iznad sebe i morali ste kompoziciju da organizujete tako da sloj koji daje informaciju o transparentnosti uvek bude iznad sloja koji je vidljiv. To je dosta zbunjivalo i ograničavalo sam rad, pa je možda i to razlog zašto smo tokom niza prethodnih godina polako odustajali od ovog značajnog alata.

I danas je funkcija Track Matte-a ista. Zadatak joj je da jedan sloj služi kao ključ transparentnosti za bilo koji drugi sloj. Od oktobra 2022. možemo birati bilo koji sloj iz kompozicije za ključ i nije neophodno da taj sloj bude prvi iznad sloja koji prikazujemo. Konačno, dobili smo fleksibilnost koja je neophodna u radu sa kompleksnim animacijama koje u sebi imaju veliki broj slojeva.

Jednostavno u padajućem meniju za sloj koji treba da bude vidljiv dodeljujemo sloj koji predstavlja ključ transparentnosti.

U novoj verziji Adobe After Effects-a sa početka maja ove godine imamo novi dizajn ovog Alata. Pick whip ikona kojom mišem vizuelno možemo povezivati slojeve, razlikuje se od klasičnog Parent ili parametarskog pick whip-a. Moram priznati da sam u brzini i sam više puta povukao Parent pick whip i bio zbunjen rezultatom. Očigledno je da nisam bio jedini čim se Adobe opredelio za redizajn ove ikone.

Posle ove akcije Alpha kanal izabranog sloja dozvoljava vidljivost drugog sloja. Naravno, tu se ne završava upotreba ovog alata. Svaki sloj kao i sloj koji je korišćen za Track Matte, sa svim svojim parametrima se može i animirati. Slojevima se mogu dodavati razni efekti. Na ovaj način slova i oblici dobijaju teksturu koja može biti od animiranih elemenata do video materijala koji i sami mogu imati vizuelne efekte u sebi.

Ovako manipulacije vizuelnim efektima postaju bezgranične. Track Matte i dalje ima mogućnost izbora ključa transparentnosti. Izbor da li ćemo koristiti Alpha kanal ili Luma element sloja sada je grafički rešen u obliku kvadrata na samom sloju. Ovo je moderno, a jednostavno i intuitivno rešenje na koje smo čekali godinama.

Po default-u, izborom sloja koji predstavlja ključ transparentnosti, postavlja se Alpha Matte.

Sledeći klik na ikonicu u obliku maske prebacuje funkciju alata na Luma Matte koja sada transparentnost definiše spektrom sivih tonova – od transparentne bele do netransparentne crne.

Na ovaj način svaka fotografija, video ili grafika može biti ključ transparentnosti u zavisnosti od svojih Luma vrednosti svakog piksela.

Naravno, na kraju svaki ključ ima i invert opciju, pa tako i Track Matte. Takođe, nailazimo na još jedno moderno rešenje izbora ikonicom, koja klikom transformiše transparentnost u svoju suprotnost ne transparentnost i obrnuto. Danas, kada se ceo svet trudi da bude transparentan, invert koristimo samo u slučaju preke potrebe.

Autor: Ivan Đorđević, diplomirani Filmski i televizijski montažer

(Visited 54 times, 1 visits today)
Podelite na društvenim mrežama ...
Share on Facebook
Facebook
Pin on Pinterest
Pinterest
Tweet about this on Twitter
Twitter
Share on LinkedIn
Linkedin